Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fiat

500 Aria

Fiat 500 Aria navazuje na koncept Panda Aria z loňského frankfurtského autosalonu, který umí spalovat benzin, ale také směs metanu (70 %) a vodíku (30 %). K výbavě konceptu Panda Aria patří i systém Stop&Start, který může ušetřit až deset procent paliva. Koncept Fiat 500 Aria je vybaven vznětovým čtyřválcem 1,3 l s filtrem pevných částic a prostřednictvím robotizované převodovky Dualogic pohání kola přední nápravy. Stejně jako Panda Aria je i tato ekologická „pětistovka“ vybavena systémem Stop&Start, díky němuž může ušetřit až deset procent paliva. K nižší spotřebě má přispět také snížení hmotnosti vozu a použití pneumatik Pirelli s nízkým valivým odporem. Výsledkem všech úprav jsou emise CO2 98 g/km. V interiéru jsou použity recyklované materiály. Podlahu vozu pokrývá guma z recyklovaných pneumatik a sedadla jsou čalouněna látkou, která také prošla recyklací. V tiskové zprávě Fiat uvádí, že některá z řešení a materiálů použitých na konceptu zamíří do sériové výroby ještě v roce 2008.

Fiorino (osobní)

Osobní verze přednedávnem představené malé dodávky Fiat Fiorino má stejné rozměry jako užitkové provedení, takže je dlouhá 3864, široká 1716, vysoká 1721 mm (bez střešního nosiče) a má rozvor náprav 2513 mm.

Pod kapotou může být jeden ze dvou motorů. Vznětový čtyřválec 1,3 l disponuje výkonem 55 kW (75 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 190 Nm při 1750 ot./min. Fiorino s ním dosahuje maximální rychlosti 157 km/h a průměrné spotřeby 4,5 litru nafty na 100 km. Zážehový čtyřválec 1,4 litru poskytuje 54 kW (73 k) při 5200 ot./min. a točivý moment 118 Nm při 2600 ot./min. I s benzinovým motorem je maximální rychlost vozu 157 km/h, ale průměrná spotřeba povyroste na 6,9 litru na 100 km.

Od svých užitkových příbuzných se osobní Fiorino odlišuje díky nárazníkům v barvě karoserie a malému okénku v posledním sloupku karoserie. Novinkou jsou jednodílné vzhůru výklopné zadní dveře, nahrazující asymetricky dělené dveře, které budou u osobní verze dodávány na přání. Interiér má pětimístné uspořádání, přičemž druhá řada sedadel je dělená v poměru 60:40 a může být složena nebo úplně vyjmuta z vozu. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání objem 330 litrů. Osobní Fiorino může být vybaveno čelními i bočními airbagy, dálkovým centrálním zamykáním, klimatizací nebo šestnáctipalcovými litými koly.

Bravo 1,6 Multijet

Zející mezeru mezi vznětovými čtyřválci Multijet 1,3 a 1,9 l zaplňuje zřejmě nejvýznamnější novinka na stánku Fiatu. Evropští zákazníci se mohou těšit na zmenšený litinový vznětový čtyřválec, vybavený moderními technologiemi a ustavující nové výkonové rekordy ve své třídě. Šestnáctiventilový čtyřválec Common Rail bude nabízen ve verzích 77 a 88 kW (290 a 300 Nm, silnější se zatím představila výhradně s robotizovanou převodovkou), silnější rozjede Bravo na stovku za 10,5 s při průměrné spotřebě 4,9 l/100 km. Za samozřejmost je považováno plnění emisní normy Euro V. Náklady by měly šetřit servisní intervaly prodloužené na 35 tisíc kilometrů, jak byla ošetřena životnost turbodmychadla, ale výrobce neuvádí.§

Ford

Ford Fiesta

Třídveřová a nově i pětidveřová Fiesta expozici Fordu jasně vévodily, i když dostat se jim pod kůži vyžadovalo trochu horolezeckého výkonu.

Ford Fiesta jsme představili už v mnoha textech, zajímal nás tedy hlavně praktický dojem. Exteriér podobu se společně vyvíjenou Mazdou 2 nezapře, proporce zvláště pětidveřové verze se nám subjektivně zdají více sexy a kombinace s prezentovanými barvami cíluje tohle malé auto ještě výrazněji k na design orientovaným cílovým skupinám. Linie střechy, spodní hrany oken a bočního prolisu, které značná část diskutujících velebila u studie Verve, jsou zachovány i u sériového modelu. Barva pětidvéřové Fiesty se jmenuje Hot Magenta a bude za příplatek, naopak EasyFuel, tedy hrdlo nádrže zabraňující tankování nesprávného paliva, slibuje Ford jako standardní výbavu.

Interiér přinesl překvapení největší člen výpravy Auto.CZ (193 cm/100 kg) si celkem bez problémů sedl i „za sebe“, všechny dveře se otevírají v dostatečném úhlu a z tohoto pohledu tedy může Fiesta plnit i úlohu malého rodinného vozu uspokojivě. Interiéru dominuje kombinace kvalitních tmavých plastů a imitace kovu seskládaná na volantu, ale hlavně na středovém panelu do zajímavě designovaných skupin. Celek připomíná ovládání mobilních telefonů a podle Fordu jde o záměr, jak Fiestu přiblížit mladé generaci. Při letmém seznámení jsme na žádný podstatný zádrhel nepřišli, všechny ovladače jsou pohodlně dosažitelné. Volant lze seřizovat v obou osách a interiér doplňuje nepřímé osvětlení červenými diodami.

V nabídce sériového modelu bude pět pohonných jednotek. Zážehové agregáty budou zastoupeny čtyřválci Duratec, prvním z nich bude motor o objemu 1,25 l s výkonem 44 kW (60 k) nebo 59 kW (80 k). Následovat budou motory o objemu 1,4 l s výkonem 67 kW (91 k) a 1,6 l s výkonem 85 kW (115 k). Diesely budou nabízeny s objemem 1,4 l o výkonu 50 kW (68 k) a 1,6 l s výkonem 66 kW (90 k). Motory budou pohánět kola přední nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky nebo čtyřstupňové automatické převodovky, která má být dispozici pro benzinový motor o objemu 1,4 litru. K dispozici bude i verze Econetic s emisemi CO2 pod 100 g/km.

Nová Fiesta má podobně jako příbuzná Mazda 2 přijít s konstrukcí, která bude lehčí, ale pevnější než u odcházejícího modelu. Automobil bude vybaven elektrickým posilovačem řízení E-PAS (Electric Power Assisted Steering). Poprvé Fiesta nabídne, kromě čelních, bočních a hlavových airbagů i kolenní airbag řidiče. V nabídce výbavy samozřejmě nebudou chybět elektronické vymoženosti současnosti, jako je Bluetooth a přípojka pro MP3.

Fiesta by měla být autem globálním. V příštích dvou letech ji Ford plánuje uvést i na asijské a americké trhy, vyrábět by se měla mimo jiné v Číně. Výroba v Kolíně nad Rýnem začne na podzim 2008, oficiální zahájení evropského prodeje stihne automobilka ještě před koncem roku – to platí i pro Českou republiku. První jízdní dojmy přineseme koncem léta, české ceny budou známy až těsně před uvedením na trh.

Ford Kuga

Ford vstupuje do segmentu SUV ve třídě C s modelem Kuga relativně pozdě a úspěchy konkurenční Nissanu Qashqai a především VW Tiguan tak bude muset teprve dohánět. Při zatím statickém seznámení se ale zdá, že by handicap mohl být spíše jen časový.

Ve skutečnosti vypadá Kuga menší než na fotografiích, je to však jen zdání. Nemá sice tak špičatou a dlouhou přesahující příď jako Tiguan, proporčně jí to ale spíše prospělo. Výhodou oproti konkurenci je možnost otevírání jen horní části pátých dveří, ovládání je jednoduché.

Zavazadlový prostor má sice nákladovou hranu až ve výšce 76 cm, po sklopení zadních sedadel a opěradel dělených v poměru 60:40 ale vznikne zcela vodorovná plocha. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání objem 360 litrů, ve dvoumístném pak 1355 litrů. Pod podlahou najdeme jen polystyrenový blok poměrně prostorných přihrádek na drobnosti – náhradní kolo 4,0B x 17 je za příplatek, standardně se dodává jen sada na opravu pneumatik.

Zatímco přední dveře jsou co do délky i úhlu otevření zcela bez problémů, zadní pár cestujících by pár centimetrů navíc uvítal. Jde ale jen o vstupní otvor, na sedačkách i v druhé řadě je místa dost a hlava ani vyšších pasažérů čalounění stropu neleští.

Interiér je téměř přesnou kopií modelu Focus, takže jedinou výhradou je lehce se zužující prostor pro kolena cestujících blíže středové konzole. Až neuvěřitelně příjemné jsou měkké, látkovým čalouněním vyložené plochy ve výplních dveří těsně pod okny – kdo si sem odkládá loket raději než do standardní opěrky o dvacet centimetrů níže, dokáže tuto drobnost ocenit.

Ford oficiálně uvádí, že Kuga bude mít v rámci třídy nejlepší schopnosti v terénu. Rádi to ověříme, ale už nyní můžeme konstatovat, že mimo silnici pomůže vozu jen lamelová spojka Haldex připojující pohon zadní nápravy. Kouzelné tlačítko typu „offroad“, upravující například dávkování plynu v nízkých otáčkách či účinek ABS ve voze není a výrobce podobné elektronické pomocníky ani nechystá.

V nabídce bude zatím jediný motor 2.0 TDCi s výkonem 100 kW, stupně výbavy Trend a Titanium a především možnost pohonu pouze předních nebo všech kol. NA český trh se Kuga dostane koncem léta, první jízdní dojmy přineseme ještě v dubnu.

Ford Focus CC

Poslední faceliftovanou verzí řady Focus, je provedení Coupé-Cabriolet, jehož karoserie je společným dílem evropského designérského centra automobilky Ford a italské karosárny Pininfarina. Dvoudveřový automobil s pevnou skládací střechou má stejně jako ostatní verze Focusu vzhled upraven ve stylu kinetického designu. Dynamicky tvarované světlomety zasahují mnohem více do boků, maska a lichoběžníkový tvar nasávacího otvoru v nárazníku nyní sjednocují všechny Focusy a přibližují je i ostatním modelům v nabídce značky.

V interiéru Focusu Coupé-Cabriolet je použit nový design přístrojového štítu, nová středová konzola s úložným prostorem o objemu 4 litry, nová stavitelná loketní opěrka mezi předními sedadly a inovovaná nabídka audio a navigačních přístrojů.

Zájemci o modernizovaný Focus Coupé-Cabriolet si budou moci vybírat ze zážehového čtyřválce o objemu 1,6 litru s výkonem 74 kW (100 k) a dvoulitru s výkonem 107 kW (105 k). U výkonnějšího motoru si zákazníci mohou vybrat mezi pětistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou FN. Vznětové motory zastupuje čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 320 Nm.

Stejně jako ostatní Focusy i Coupé-Cabriolet bude vybaveno bezzátkovým víčkem nádrže, v nabídce bude bezklíčový systém se startováním tlačítkem. Na přání bude dodáván systém kontroly tlaku v pneumatikách nebo nový navigační systém se sedmi palcovým barevným dotykovým monitorem.

Nový motor 2.2 TDCi, zatím pro Mondeo, S-Max a Galaxy

Očekávané vylepšení nabídky vznětových motorizací vrcholných osobních modelů je výsledkem spolupráce Fordu a PSA. V Ženevě představený motor 2,2 l Duratorq je největší a nejvýkonnější vznětový agregát, jaký evropský Ford do svých osobních vozů montuje. Točivý moment 400 Nm, dostupný již v 1750 ot./min., může díky funkci overboost krátkodobě vzrůst dokonce až na 420 Nm. Nejvyššího výkonu 129 kW (175 k) jednotka dosahuje v 3500 ot./min.

O potenciálu nového agregátu svědčí hodnoty akcelerace: všechny jím poháněné modely Ford zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než deset sekund. Vozy Mondeo, S-MAX a Galaxy s tímto motorem produkují (ve shodném pořadí) 165, 176 a 179 gramů CO2 na kilometr jízdy. Díky částicovému filtru (DPF) splňuje agregát 2,2 l Duratorq emisní normu Euro IV.

Všechny tři modely lze snovými motory objednávat v České republice už nyní

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář